Bardzo popularny w ostatnim czasie temat ekologii mocno odbija się na sposobie prowadzenia firm i decyzjach zakupowych konsumentów. Tym razem mowa o ekologicznych opakowaniach. Powstają coraz to nowe ich rodzaje, niemal każdego dnia można znaleźć w sieci informacje o kolejnym tworzywie naturalnym, z którego możliwe jest wytwarzanie opakowań nieszkodzących naturze. Jakie to opakowania? Dlaczego warto z nich korzystać?
Przykłady opakowań ekologicznych
Opakowania ekologiczne można zasadniczo podzielić na dwa rodzaje. Pierwszym z nich są opakowania pochodzące z recyklingu. Plusem recyklingu jest to, że ma on mniejszy wpływ na środowisko naturalne, a także pozwala na wielokrotne odzyskanie materiału.
Z kolei drugi rodzaj obejmuje opakowania powstałe z surowców naturalnych. Warto wyróżnić tutaj przykłady takie, jak:
- trzcina cukrowa
- bambus
- mąka kukurydziana
- mieszanina niektórych grzybów
- celuloza
- banany
- rośliny strączkowe
Opakowania wyprodukowane z surowców naturalnych nie podlegają recyklingowi – po zużyciu ulegają biodegradacji w sposób nieszkodliwy dla otoczenia. Co więcej, mogą one stać się częścią kompostu i wspomóc nawożenie roślin w gospodarstwach rolnych.
Czy prawo reguluje stosowanie przez firmy opakowań ekologicznych?
Prawo polskie nie nakłada obowiązku stosowania wyłącznie opakowań ekologicznych, niemniej jednak ustawa z 13 czerwca 2013 roku o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi w rozdziale 3. art. 11 porusza kwestie związane z ograniczeniem w produkcji opakowań substancji stwarzających zagrożenie dla środowiska naturalnego. Pkt. 3 tego samego artykułu porusza kwestie związane z recyklingiem, zakładając obowiązek wprowadzenia do obiegu powszechnego opakowanie nadające się do późniejszego recyklingu, wielokrotnego użycia, lub innej formy odzysku.
Dlaczego warto korzystać z opakowań jednorazowych?
Bezpieczeństwo dla zdrowia
Była już wielokrotnie mowa o mikroplastiku w butelkach z wodą, a także o przenikaniu do żywności substancji zawartych w plastikowych opakowaniach. W opakowaniach z bioplastiku pochodzącego wprost z natury tego ryzyka nie ma.
Szerokie zastosowanie
Opakowania ekologiczne dają często możliwość ich ponownego zastosowania w tym samym celu, stworzenie z nich nowoczesnej dekoracji lub przedmiotu użytkowego. Dzięki temu niekoniecznie skończą one jako odpad na wysypisku, lecz zyskają drugie i kolejne życie, lub ulegną bezpiecznemu, szybkiemu rozkładowi.
Piękne wykonanie
Opakowania ekologiczne nierzadko są bardzo ozdobne. Producenci są nierzadko świadomi tego, że konsumenci coraz częściej chcą zrobić użytek z zakupionym opakowaniem, więc starają się to ułatwić poprzez estetyczny design.
Trwałość
Papierowy pojemnik na zupę nie brzmi zbyt rozsądnie na pierwszy rzut ucha, niemniej jednak współczesne technologie stosowane w zakładach produkcyjnych pozwalają na stworzenie opakowań nie tylko ekologicznych, lecz również i trwałych. Dzięki temu można w nich w pełni bezpiecznie przewozić żywność do punktu odbioru, z powodzeniem zachowując przy tym ich walory smakowe.
Dlaczego warto wprowadzić w firmie opakowania ekologiczne?
Zmniejszenie liczby sztucznych odpadów
Wysyłając towary klientom, zużywasz rolki plastikowej taśmy, metry folii bąbelkowej, setki poduszek powietrznych z plastiku, a także tony wypełniaczy wykonanych m.in. ze styropianu. Co więcej, nigdy nie masz wpływu na to, czy odbiorca odpowiedzialnie posortuje elementy otrzymanego opakowania, czy też wylądują one w lesie, w rzece lub innym miejscu, w którym się znaleźć nie powinny. Wybierając alternatywę w postaci eko opakowań, sprawiasz, że zużyty materiał nie będzie rozkładał się przez setki lat – ślad po nim zaginie w zaledwie kilka miesięcy.
Poprawa wizerunku firmy
Obecnie bycie eko jest ważne dla coraz większej liczby konsumentów, dlatego też, jeśli zaproponujesz im ekologiczne produkty w bezpiecznych opakowaniach, będą oni z zadowoleniem polecać Cię innym. Biorąc pod uwagę współczesne profesje youtuberów, blogerów i influencerów, masz szansę bardzo szybko i skutecznie rozszerzyć swoją klientelę.
Opakowania ekologiczne pomogą budować lepsze jutro
Wprowadzanie ekologicznych nawyków w firmie może spowodować efekt domina – budowanie wizerunku firmy ekologicznej często przekłada się na przekazywanie przez firmy części zysków na wsparcie np. budowy elektrowni wykorzystującej odnawialne źródła energii. W dobie poważnego kryzysu energetycznego jest to bardzo ważne zagadnienie, dlatego też wdrożenie ekologicznych opakowań może być jednym z elementów ogólnej strategii, mającej na celu uświadamianie społeczeństwa.