Z całą pewnością większość z nas niejednokrotnie spotkała się z terminem marketingu sensorycznego. Do dziś niewielu jednak wie na czym dokładnie on polega. Tak więc do rzeczy – marketing sensoryczny, to po prostu działania marketingowe odwołujące się do podświadomości konsumenta i jego zmysłów. Strategie w jego zakresie są oczywiście dobrze przemyślane i dostosowane do ogólnego klimatu, na przykład sklepu w galerii handlowej. Wszystko po to, aby wzbudzić w klientach chęć posiadania danych dóbr wpływając na jego zmysły – wzrok, słuch, zapach, dotyk i smak. Przejdźmy jednak do dokładnego omówienia poszczególnych jego schematów.

Marketing sensoryczny – zmysł wzroku, dotyku i węchu

Wzrok, to oczywiście jeden z głównych ludzkich zmysłów. Dzięki niemu możemy przyjrzeć się choćby opakowaniu danego towaru, wystrojowi wnętrz panującemu w sklepie czy oprawie oświetleniowej. Wszystkie te elementy, jeśli oczywiście współgrają ze sobą w odpowiedni sposób, są w swych formach efektowne i wyraziste mogą wpłynąć na nasze zakupowe decyzje.

Jeśli chodzi o dotyk, to przyznać trzeba, że ten w marketingu sensorycznym nie odgrywa znaczącej roli. Bywają jednak wyjątki, kiedy dany produkt oceniamy pod względem wytrzymałości czy materiałów, które zostały użyte do jego produkcji. W takich sytuacjach bierzemy go do ręki i staramy się wyciągnąć jakieś wnioski.

Zdaje się, że w marketingu sensorycznym olbrzymią rolę odgrywa natomiast zapach. Bowiem aromatyzowanie pomieszczeń, które na celu ma wsparcie sprzedaży i utrwalenie w odbiorcach pozytywnego wizerunku danej marki, w większości przypadków zdaje egzamin. Niektóre firmy sięgają nawet po rozwiązania idące jeszcze dalej. Tworzą tak zwany zapach rozpoznawczy, czyli taki który automatycznie kojarzy się tylko i wyłącznie z nimi.

Marketing sensoryczny – zmysł smaku i słuchu

Idąc dalej, ocenić trzeba również rolę zmysłu smaku w marketingu sensorycznym. Ta wykorzystywana jest w spotach i reklamach telewizyjnych. Z pewnością każdy z nas kojarzy przecież jakąś reklamę, gdzie aktor zajada się takim czy innym smakołykiem, a my prędzej czy później sięgamy po niego robiąc cotygodniowe zakupy.

Wspomniany na początku słuch, to także kluczowy element marketingu sensorycznego. Niestety, jego stosowanie posiada duży zakres błędu, bo każdy z nas ma inny gust muzyczny. Bądź co bądź, muzyka puszczana w sklepie z reguły dostosowywana jest do rodzaju oferowanych w nim produktów. Kiedy decyzja, którą podjąć ma klient wymaga skupienia, zazwyczaj z głośników słychać spokojne  i wyważone melodie. Kiedy zaś wchodzimy do sklepu z produktami stricte młodzieżowymi tempo wzrasta, pobudzając tym odbiorcę.

marketing sensoryczny

Jak wykreować wizerunek firmy?

Mimo posiadania podstawowej wiedzy na temat marketingu sensorycznego, samodzielne kreowanie wizerunku naszej firmy w większości okazuje się być zadaniem zbyt trudnym. Przedsiębiorcy coraz częściej decydują się więc na pomoc specjalistów. IMS Sensory Media, to jedna z wielu firm, które takie usługi świadczą. Na ich przykładzie można jednak zrozumieć, ile znaczy profesjonalizm i fachowe podejście do tematu.

Nowoczesne rozwiązania marketingowe dzięki nim dostarczane, to usługi o istnieniu których większość przedsiębiorców nie zdawała sobie nawet sprawy – poczynając od audiomarketingu, gdzie formaty muzyczne oraz produkcja i emisja reklam dźwiękowych przygotowywana jest przy użyciu Instore radio, po Digital Signage obejmujący produkcję i emisję przekazów reklamowych oraz treści wizerunkowo-informacyjnych, na przykład na ekranach LED, które znajdują się w praktycznie wszystkich większych galeriach handlowych.

Firmy takie wspierają również ideę wspomnianego już aromamarketingu, zajmując się tworzeniem indywidualnych projektów zapachowych, uwzględniając przy tym wizerunek danej marki. Rozwijają także działania z zakresu event marketingu. Ten drugi obejmuje oczywiście organizację imprez, szkoleń i wyjazdów integracyjnych z ich pomocą.

Wszystkie powyższe rozwiązania, to technologia i rozwój w czystej formie. Zainwestowane w ten sposób pieniądze z całą pewnością zwrócą się w niedługim czasie każdemu zaangażowanemu przedsiębiorcy. Czasy w których wystarczył po prostu produkt, niestety dobiegły końca. Naprawdę warto zdać sobie z tego sprawę. Dziś, by prowadzić rzeczywiście dochodowy biznes musimy być otwarci na nowe rozwiązania, a na dosłownie na tacy daje nam marketing sensoryczny.