Wszyscy wiemy, jak ważny jest zapach pomieszczenia, w którym aktualnie przebywamy. Każdy z nas dba o to by w naszym domu panował przyjemny zapach. Zasada ta działa również w sklepach. Większość właścicieli sklepów dba o to, by w sklepie panował miły zapach – ma on bowiem wpływać na klientów oraz umilać im czas podczas zakupów. Wybór pięknego zapachu nie zawsze jednak będzie łatwy – różne osoby bowiem przychodzą do wielu sklepów, w jak wiadomo – każdy z nas ma zupełnie inny gust. Dlatego też podczas wybierania zapachu, powinniśmy zwrócić uwagę na jego intensywność, zawarte w nim składniki oraz zasięg. Znaczenie zapachu jest kluczowe, tak samo jak wygląd sklepu oraz kompozycja wystaw. Wszyscy wolimy spędzać czas w miejscach, w których panuje przyjemny zapach. Woń, jaka roztacza się w całym salonie z odzieżą lub porcelaną, oddziałuje na każdego z nas. Dlatego zapach pełni podstawową rolę w każdym sklepie. Znaczenie zapachu jest ogromne, dlatego pracownicy i właściciele sklepów powinni przywiązywać do niego dużą uwagę.

Czy na każdego z nas wpływa tak samo działanie zapachu?

marketing sensoryczny

Istnieje nieskończona ilość zapachów, a każdy z nas posiada swoje ulubione. Dlatego wiele osób twierdzi, że wybranie zapachu, który będzie pasował wszystkim klientom, jest niemożliwe. Fakt, rzadko zdarza się dogodzić wszystkim klientom, jednak ze względu na wielość zapachów, jakie są dostępne na rynku, znaczna większość klientów będzie zadowolona z woni rozpylonej w sklepie. W praktyce, zapachy które wybierane są przez właścicieli lub pracowników sklepu, sprawiają że zakupy odbywają się w przyjemnej atmosferze. Zapachy wybierane są z myślą o klientach – każdy z nas powinien czuć się komfortowo podczas dokonywania zakupów. Woń, która roztacza się wokół nas ma za zadanie zatrzymać nas dłużej w sklepie, jednak większość klientów pozytywnie reaguje na rozpyloną woń. Warto więc pomyśleć o zakupieniu przyjemnego i delikatnego zapachu do sklepu, w którym pracujemy.

Jak dobrać zapach we właściwy sposób?

Przede wszystkim, należy skupić się na jego intensywności. Zapach, który będzie rozpylony w sklepie na cały dzień, musi być delikatny, by zachęcać klientów do pozostania dłużej w sklepie. Dodatkowo, warto dowiedzieć się który zapach będzie polecany przez producenta. Musi być to woń przyciągająca znaczną większość klientów. Ponadto, zapach używany przez daną firmę czy sklep, powinien kojarzyć się nam pozytywnie – w tym celu zapachy często są testowane. Użycie odpowiedniej woni skutkuje podwyższeniem sprzedaży. Wbrew pozorom, zapach stanowi bardzo silny bodziec, dzięki któremu możliwe jest pozytywne wpłynięcie na klienta i na znaczne podwyższenie wyników sprzedaży.

Artykuł powstał przy współpracy z IMS Sensory – www.ims.fm