Filtry FAP i DPF są elementem układu wydechowego w silnikach wysokoprężnych. Mogą być instalowane z katalizatorem lub bez niego. Odpowiadają głównie za wyeliminowanie niespalonych cząstek stałych ze spalania oleju napędowego w silnikach ze spalin. Jak dbać o takie filtry?

Dlaczego potrzebujemy filtrów FAP i DPF?

Filtry DPF lub FAP są obowiązkowym składnikiem każdego samochodu z silnikiem Diesla należącego do grupy EURO IV lub wyższej. Zostały one opracowane po to, by zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza przez emisję spalin i cząstek stałych z tego typu aut.

Filtry DPF lub FAP składają się z elementu filtrującego, który może być zbudowany z różnych materiałów. Kiedy filtr osiąga pewien poziom nasycenia cząsteczkami stałymi rozpoczyna się proces regeneracji. Regeneracja lub czyszczenie DPF lub FAP oznacza, że nasz samochód automatycznie zwiększa temperaturę spalin i dzięki temu w filtrze następuje spalanie i uwalnianie sadzy. Jednak przebieg regeneracji może zależeć od modelu filtra, oznaczeń i innych czynników.

Jak dbać o filtry FAP i DPF?

Podstawą dbania o filtry FAP i DPF jest ich automatyczna regeneracja. Jej aktywacja zależy od naszego stylu jazdy i rozmiaru filtra. Zgodnie z wytycznymi powinna być ona inicjowana co najmniej raz na 700 – 1400 kilometrów i trwać przez około 20 -30 kilometrów jazdy. Głównym warunkiem rozpoczęcia regeneracji jest wysoka temperatura spalin, a więc wystarczająco wysoka prędkość obrotowa. Duża prędkość, która gwarantuje wysoką temperaturę spalin musi trwać przez cały czas trwania procesu regeneracji, aby mógł on zostać przeprowadzony skutecznie.

Jeżeli nie będziemy utrzymywać odpowiedniej prędkości regeneracja zakończy się niepowodzeniem. Taki proces powtórzony kilka razy i niedokończony spowoduje, że zacznie nam się świecić kontrolka sygnalizująca, że filtr FAP lub DPF nie działa prawidłowo. To znak, że mamy ostatnią szansę na przeprowadzenie skutecznej automatycznej regeneracji. Najlepszym wyjściem wtedy jest udanie się do warsztatu, w którym można wymusić cały proces za pomocą komputera.

Przyczyny problemów z filtrami FAP i DPF

Naprawa DPF i Regeneracja DPFJednym z podstawowych problemów związanych z pielęgnacją filtrów są właśnie problemy z regeneracją. Jeżeli jeździmy przede wszystkim po mieście, często się zatrzymujemy i nie możemy przez dłuższy czas jechać z większą prędkością, to nasz filtr nie ma się jak oczyścić. Jeżeli korzystamy z auta w ten sposób postarajmy się wybrać na przejażdżkę za miasto raz na jakiś czas.

Kolejną przyczyną problemów jest używanie niewłaściwego oleju silnikowego. Wszystkie pojazdy z filtrami DPF lub FAP mają określone standardy, które muszą być spełnione przez olej silnikowy. Nie może on chociażby zawierać siarki, ponieważ powoduje ona większe wiązanie wszelkich elementów z porowatą strukturą filtra i utrudnia jego regenerację.

Kolejnym czynnikiem, który może powodować uszkodzenie filtrów FAP lub DPF jest usterka katalizatora. Bardzo często znajduje się on bezpośrednio przed lub w filtrze. Oznacza to, że katalizator znajduje się pod bezpośrednim obciążeniem odciągaczy z silnika, co może prowadzić do częściowego zablokowania przepływu gazów spalinowych. W konsekwencji oznacza to zmniejszony przepływ powietrza przez filtr i prowadzi do jego zapychania. W takich sytuacjach konieczna jest wymiana tej części lub specjalistyczne czyszczenie.

Do uszkodzenia, a nawet zniszczenia, filtrów DPF bądź FAP może też doprowadzić usterka turbosprężarki lub przewodów ssawnych i ciśnieniowych wokół niej. Także nieprawidłowe działanie czujników ciśnienia może być bardzo szkodliwe, ponieważ prowadzi do awarii procesu regeneracji.

Wszystkie z wymienionych wyżej problemów z filtrami FAP lub DPF wynikają z niedostatecznej dbałości o tą część. Zawsze, gdy lampka ostrzegawcza dotycząca filtra się zapala powinniśmy spróbować przeprowadzić automatyczną regenerację lub udać się do specjalistycznego zakładu, który zadba o nasz filtr.

Kiedy oddajemy nasze auto na przegląd upewnijmy się, że w warsztacie sprawdzono nasze filtry. Jeżeli już się one zatkały i musieliśmy wymienić tą część lub oddać do ręcznej regeneracji zadbajmy o zidentyfikowanie przyczyny awarii. Jeżeli będzie to usterka powiązanych części to musimy ją również usunąć, by filtr mógł nam służyć przez długi czas.